Monday, 23 December 2013

E-commerce

E-commerce adalah bermaksud :

"E-Commerce, adalah sejenis industri di mana membeli dan menjual produk atau perkhidmatan yang dijalankan ke atas sistem elektronik seperti Internet dan rangkaian komputer lain. Perdagangan elektronik moden biasanya menggunakan World Wide Web sekurang-kurangnya pada satu titik dalam kehidupan kitaran urusniaga itu, walaupun ia boleh merangkumi pelbagai rangkaian teknologi seperti e-mel, peranti mudah alih, media sosial, dan telefon juga."

Sesetengah aplikasi yang biasa digunakan  berkaitan dengan perdagangan elektronik adalah seperti  yang berikut:

  • Sistem pembayaran domestik dan antarabangsa
  • Mesej segera
  • Membeli-belah dalam talian dan mengesan pesanan
  • Perbankan dalam talian
  • Shopping cart perisian
  • Teleconferencing
  • Tiket elektronik
  • Sosial-rangkaian
Terdapat beberapa jenis E-commerce iaitu :

  • Perniagaan ke Perniagaan ( B2B) :  e -dagang antara syarikat-syarikat . Ini adalah jenis e -dagang yang berkaitan dengan hubungan antara dan di kalangan perniagaan . Pasaran B2B mempunyai dua komponen utama: e- infrastruktur dan e- pasaran.
  • Perniagaan ke Pengguna ( B2C ) : Perniagaan -ke-pengguna e -dagang, atau perdagangan antara syarikat-syarikat dan pengguna, melibatkan pelanggan mengumpul maklumat ; membeli barangan fizikal (iaitu, barangan ketara seperti buku atau produk pengguna ) atau barangan maklumat ( atau barang daripada bahan elektronik atau kandungan digital, seperti perisian, atau e -buku ) , dan, bagi barangan maklumat , menerima produk melalui rangkaian elektronik . Ia adalah yang kedua terbesar dan bentuk terawal e -dagang.
  • Perniagaan ke Kerajaan ( B2G ) :B2G biasanya ditakrifkan sebagai perdagangan antara syarikat-syarikat dan sektor awam . Ia merujuk kepada penggunaan Internet untuk perolehan awam , prosedur pelesenan, dan operasi kerajaan yang berkaitan. 
  • Pengguna - ke-Pengguna ( C2C ) : C2C hanya perdagangan antara individu atau pengguna persendirian . Jenis ini mempunyai ciri-ciri pertumbuhan pasar elektronik dan lelongan dalam talian, terutamanya dalam industri menegak di mana firma / perniagaan boleh membida untuk apa yang mereka mahu dari kalangan pelbagai pembekal. Ia mungkin mempunyai potensi besar untuk membangunkan pasaran baru .
  • Mobile Commerce (m -dagang) : membeli dan menjual barangan dan perkhidmatan melalui wayarles teknologi iaitu, peranti pegang tangan seperti telefon selular dan pembantu peribadi digital (PDA). Jepun dilihat sebagai pemimpin global dalam m -dagang. 

  • tulisan diatas sedikit sebanyak yang saya dapat kongsikan.Untuk dapatkan lebih kefahaman sila klik link slideshow dibawah :

    No comments:

    Post a Comment